A què ens referim en parlar d’Aprenentatge Servei? Quina relació hi ha entre la metodologia escolta i guia basada en la pedagogia del projecte i l'aprenentatge servei?
La pedagogia del projecte, les fases en què es desenvolupa, les tasques a fer en cadascuna d'elles, la concreció dels projectes en les diferents unitats, són la base educativa a partir de la qual es fomenten intervencions educatives compromeses amb l'entorn i de creixement del grup.
El tarannà específic de la metodologia escolta i guia marca que són els propis infants i joves els que participen activament en la definició del projecte. En el cas d'un projecte que es vinculi a un servei, és el propi grup d'infants/joves que fa la detecció de necessitats acompanyats pels seus caps i escolliran el projecte que més oportú creguin i que més impacte directe tingui en la comunitat.
Què ens aporta l'ApS?
Les activitats d’
Aprenentatge Servei són aquelles que combinen processos d’aprenentatge i de servei a la comunitat. És a dir, aquelles activitats en les quals els aprenentatges i el servei no funcionen en paral·lel sinó que es vinculen de tal manera que els nois i les noies aprenen tot treballant en necessitats reals de l’entorn amb la finalitat de millorar-lo. Si agafem els elements d’aquesta activitat per separat –aprenentatge i servei– no trobem gaires novetats. La novetat consisteix en l’estreta vinculació que s’estableix entre ells.
Per què fem ApS?
Quan realitzem ApS amb les branques ens adonem del gran potencial que té. Partir de
necessitats reals de l'entorn i de les persones amb les que convivim i adonar-nos de tot allò que hem après a l'hora que realitzàvem aquest servei és el millor exemple de com treballar el progrés personal a l'escoltisme. Suposo un
repte a superar individualment i colectivament, activem
competències de tot tipus, veiem els resultats en primera persona i el
feedback d'aquells per qui hem treballat. Va molt més enllà de realitzar un projecte per el gaudi propi o realitzar un servei per inèrcia. Ens fa reflexionar i generar una visió crítica alhora que constructiva de processos, accions i resultats.