Minyons Escoltes i Guies de Catalunya

Aprenentatge Servei

Orígen de l'ApS

L’Aprenentatge-Servei té el seu orígen en el moviment de l’Escola Nova. La reflexió pedagògica comença a fer evident que aquells qui aprenen han de tenir una disposició activa mentre que els que ensenyen han de tenir una actitud facilitadora d’acompanyament. S’havien d’acabar les classes on hi ha un mestre que parla i uns alumnes que escolten.

​Es basa en dos conceptes, de fet, molt escoltes: l’aprendre fent i el servei a la comunitat. I es que aprendre a conviure només seguint les indicacions de l’educador, tampoc no funciona. Van veure que la participació activa era imprescindible i que aportava protagonisme davant les normes socials, la convivència amb els altres i el fet d’esdevenir una persona crítica, amb capacitat de decisió i transformació i implicada amb el seu entorn. A partir d’aquell moment es parla del principi pedagògic de “l’activitat”. I aquest va ser el primer gra de sorra del que seria l’ApS tal i com el coneixem avui en dia.

En el llibre “Per a una pedagogia del servei” podem veure el recorregut de les idees pedagògiques en les que es fonamenta aquesta tipologia de projectes.

Cal destacar la feina del Centre Promotor d’Aprenentatge-Servei de la Fundació Jaume Bofill que intenta aglutinar els diferents recursos i recollir les diferents pràctiques que es duen a terme en el marc de l’Aprenentatge-Servei, així com el GREM de la Universitat de Barcelona com a puntal d’investigació pedagògica.

Minyons Escoltes i Guies de Catalunya forma part activa del Centre Promotor d'Aprenentatge-Servei de Catalunya.

 

 


Comparteix